ایرانیان برزیل

◄◄ به تارنمای ایرانیان مقیم برزیل خوش آمدید

ایرانیان برزیل

◄◄ به تارنمای ایرانیان مقیم برزیل خوش آمدید

تلخی جنگ در فیلم دیدنی سیزده ۵۹!


"سیزده ۵۹" حکایت جنگ نیست، داستان تنهایی استمردی پس از ۲۰ سال کما چشم بازکرده و می‌بیند آدم‌هایی که می‌شناخته عوض شده‌اند و او با کوله‌ باری از درد در شهری بی‌در و پیکر همرزمانش را جستجو می‌کندتلخی در فیلم سامان سالور موج می‌زند. تلخی جنگ و تنهایی و غربت. موسیقی هم به کمک این فضا می‌آید و بغض تماشاگر می‌ شکند، آن هم پس از سالها، چنان که در "آژانس شیشه‌ای"برای حاج کاظم .این تلخی در خدمت است تا به مفهوم جنگ ‌ـ که ذاتا تلخ است ـ در فیلم کمک کند.

"سیزده ۵۹" فیلم تاثیرگذاری است. با فصلی زیبا از نبرد رزمندگان در سالهای آخر جنگ آغاز می‌شودکارگردان در همان ابتدا با تصاویری منحصر به فرد و بهره‌گیری از عنصر صدا مخاطب را در صندلی میخکوب می‌کند تا بتواند در آرامش داستان اصلی را تعریف کند. فیلمنامه اثر لحظات و فضاهایی دارد که می‌تواند تنهایی سیدجلال را به خوبی نمایش ‌دهد و بازی پرویز پرستویی هم به این ماجرا کمک می‌کند اما متن با ضعف‌هایی همراه است که از جمله آنها رویکرد احساسی و شعارزدگی به جای تامل در عناصر دراماتیک است. البته ممکن است بگویید این نگاه سازنده است و فیلم تو یک چیز دیگر می‌شود اما به زعم من نویسنده می‌توانسته برخی از شخصیت‌ها را (مثل دوست نامزد بارانحذف کرده یا روی عمران شهری کمتر تمرکز کند و به جایش روی جزئیاتی مثل فرار سید جلال از بیمارستان، تضادهای آن دوره و این دوره از نگاه قهرمان قصه، تلاش گروه فیلمساز برای بازسازی آن دوره (رجوع کنید به "خداحافظ لنین" و تلاش پسر برای عادی سازی فضا) و روابط عاشقانه او با همسرش (اشتباه نکنید! منظور حال و هوا بر اساس خطوط قرمز! است) و خارج شدن تدریجی حاجی از کما تمرکز کند. با این حال "سیزده ۵۹" فیلمی قابل بحث و دیدنی از آثار موسوم به ژانر دفاع مقدس است که می‌تواند نمونه خوبی از آثار کم هزینه و موفق به شمار بیاید هر چند که فیلم در مورد جنگ نیست و به دوران پس از جنگ می‌پردازد. بد نیست از تدوین و فیلمبرداری خوب همچنین بازی عالی پرویز پرستویی یاد کنیم که یقینا بدون پرستویی فیلم ناقص است به ویژه آنکه نگاه این بازیگر در فیلم جاری است.

منبع: دونده-تخصصی سینمای ایران

برای دانلود فیلم از سایت ایران پراد اینجا را کلیک کنید.

نظرات 1 + ارسال نظر
حسن دوشنبه 17 بهمن 1390 ساعت 05:27

متأسفانه بسیاری از نقش ها از فیلم سانسور شده اند، نگاه کنید که در تیتراژ پایانی به شخصیت هایی اشاره می شود که احتمالا پرویز پرستویی بعد از به هوش آمدن و به خیابان رفتن، با آنها روبرو شده است و همه ی هنر ِ این هنر مند در آن سکانس ها جلوه می کرده است و متأسفانه حذف شده است......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد