سفیر ایران در برزیل: رسانه‌ها در جریان سفر آقای احمدی‌نژاد جوسازی کردند

محمد علی قانع‌زاده، سفیر ایران در برزیل حاشیه‌هایی که در جریان سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به برزیل اتفاق افتاد را ناشی از "جوسازی" رسانه‌های این کشور و غرب دانست.

آقای قانع‌زاده روز یکشنبه ۱۱ تیرماه (اول ژوئیه) به خبرگزاری مهر گفت که "لابی صهیونیست" در برخی از رسانه‌های بزرگ برزیل نفوذ زیادی دارد و این رسانه‌ها توان حاشیه‌سازی و تاثیر گذاری بر افکار عمومی را دارند.

آقای احمدی‌نژاد ۳۱ خرداد برای شرکت در اجلاس محیط زیست و توسعه پایدار سازمان ملل، موسوم به اجلاس سران ریو ٢٠+ وارد ریودوژانیرو شد، اما به گزارش رسانه‌ها مورد استقبال مقامات بلندپایه این کشور قرار نگرفت و به این دلیل با انتقادهایی در داخل ایران رو به رو شد.

آقای قانع‌زاده تاکید کرد که هیچ استثنایی درمورد ایران صورت نگرفته و "سطح مقامات برزیلی حاضر در فرودگاه و نوع مراسم استقبال از رئیس جمهوری ایران با مراسم انجام شده برای سایر روسای جمهور کشورهای شرکت کننده تفاوتی نداشته است."

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی‌نژاد در ورود به شهر ریودوژانیرو مورد استقبال محمد جواد محمدی‌زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست ایران و آقای قانع‌زاده سفیر این کشور در برزیل و برخی مقامات برزیل قرار گرفت.

انتشار این عکس در رسانه‌های ایران با انتقادهایی همراه بود

منبع تصویر، president.ir

توضیح تصویر، انتشار این عکس در رسانه‌های ایران با انتقادهایی همراه بود

سفیر ایران در برزیل همچنین مطالب منتشر شده درباره امتناع دیلما روسوف، رئیس جمهوری برزیل از دیدار دو جانبه با آقای احمدی‌نژاد را رد کرد.

او در این باره گفت: "عدم امکان ملاقات روسای تمامی کشورهای شرکت کننده با رئیس جمهور کشور محل برگزاری اجلاس در یک اجلاس بین‎المللی، امری طبیعی است و عملا امکان ملاقات رئیس جمهور برزیل با بیش از ۱۰۰ رئیس کشور که به برزیل سفر کرده بودند وجود نداشت."

یک هفته پیش علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در پاسخ به پرسش مکرر خبرنگاران درباره عدم استقبال رئیس‌جمهور برزیل از رئیس‌جمهور ایران، سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل را "مهم و به عنوان یک گام مثبت" برای ایران ارزیابی کرده بود و گفته بود: "مگر می‌شود که رئیس جمهور برزیل در این اجلاس یک روزه به استقبال همه روسای جمهور کشورها برود."

پیش از آن نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفته بود: "۵۴ کشور تقاضای ملاقات با رئیس جمهور برزیل را داشتند، اما از قبل ۷ یا ۸ کشور که روابط استراتژیک و کاری با برزیل داشتند برای ملاقات تعیین شده بودند و انتظار ۱۰۰ ملاقات در حاشیه یک اجلاس دو روزه عملا امکان‌پذیر نبوده است."

پیشتر، عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته بود با اینکه جریان جزئیات این سفر نبوده است "اما اخبار رسیده حاکی از این است که برخوردی که با رئیس جمهور شده است بسیار سخیف بوده است و آقای احمدی نژاد باید همان ابتدا که وارد فرودگاه برزیل شده بود سفرش را ادامه نمی‌داد و باز می‌گشت."

همزمان با سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل، تظاهراتی بر ضد او  در این کشور برگزار شد

منبع تصویر، AFP

توضیح تصویر، همزمان با سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل، تظاهراتی بر ضد او در این کشور برگزار شد

آقای قانع‌زاده برنامه‌های رئیس جمهور ایران در برزیل را "منحصر به فرد و برای بسیار غیرمنتظره" توصیف کرد و گفت که آقای احمدی نژاد در جریان سفرش با مقاماتی از جمله بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس جمهور سری لانکا و لولا داسیلوا، رئیس جمهوری پیشین برزیل دیدار کرده است.

در جریان سفر آقای احمدی نژاد به برزیل، تجمع هایی هم در اعتراض به حضور او برگزار شد.

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با شعارهایی چون "ریو به محمود احمدی‌نژاد خوش آمد نمی‌گوید" و "احمدی‌نژاد به خانه‌ات برگرد" در دست داشتند.

پیش تر انتشار خبر مربوط به مزاحمت جنسی یک دیپلمات ارشد ایران برای چند دختر نوجوان در استخری در شهر برازیلیا، در رسانه‌های برزیل با واکنش‌های منفی مردم این کشور رو به رو شده بود.

حدود سه ماه گزارش هایی منتشر شد مبنی اینکه حکمت الله قربانی، عضو ارشد سفارت ایران در برازیلیا، به دلیل ایجاد مزاحمت جنسی برای چند دختر نوجوان در یک استخر توسط پلیس بازداشت شده است، اما او به دلیل مصونیت دیپلماتیک آزاد و بعدها از سوی وزارت خارجه ایران برکنار شد.

اظهارات آقای احمدی‌نژاد درباره هولوکاست و حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی از دیگر مسائلی بود که تاثیر بدی در افکار عمومی برزیل بر جا گذاشت.

خانم روسوف، رئیس جمهوری برزیل در نخستین روزهای آغاز کارش بر پیشنهاد لولا داسیلوا، رئیس پیشین این کشور مبنی بر اعطای پناهندگی به سکینه محمدی آشتیانی، زنی که در ایران به سنگسار محکوم شده است، تاکید کرده بود و از مقامات ایران خواسته بود که این حکم را لغو کنند.

پیشتر اقدام برزیل به همراه ترکیه برای میانجی‌گری بین ایران و اعضای ۱+۵ به حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران بی‌نتیجه ماند و مذاکرات ایران و غرب برای مدتی محدود متوقف شد.

گرچه خانم روسف، رئیس جمهور کنونی برزیل از همان حزب حاکم پیشین است، اما مواضع این کشور در قبال ایران به تدریج تغییر کرده است.