ایرانیان برزیل

◄◄ به تارنمای ایرانیان مقیم برزیل خوش آمدید

ایرانیان برزیل

◄◄ به تارنمای ایرانیان مقیم برزیل خوش آمدید

توضیحاتی در مورد سفر اخیر رئیس جمهور ایران به برزیل

نگارنده: وحید نیکوفرد؛ دانشجوی دکتری فیزیک - برزیل

مدتی است که در فضای رسانه‌ای و اینترنتی خبری تکراری و به دنبال آن تحلیلهای گوناگونی در مورد این خبر در حال تولید است. به عنوان یک ایرانی مقیم برزیل لازم دیدم که به چندین نکته در مورد این خبر اشاره کنم.

تا جایی که بنده دیدم همه سایتها و تحلیل‌ها از روزنامه “اُ گلوبو” به عنوان منبع خبر یاد می‌کنند (۱). این روزنامه یکی از معروفترین و پرتیراژترین روزنامه های برزیل هست. همچنین این روزنامه بخشی از یک گروه رسانه ای بزرگ به همین نام است که شبکه تلویزیونی پربیننده‌ی “اُ گلوبو” نیز بخشی از آن است (۲). نکته مهم در خصوص این گروه رسانه‌ای این است که قشر تحصیل کرده و صاحب فکر برزیل اصلا به برنامه‌ها و خبرهای آن علاقه‌مند نیستند. اجازه بدهید که یک مثال از نحوه خبر رسانی این گروه در مورد مسائل داخلی و حال حاضر برزیل عرض کنم. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد اساتید دانشگاههای فدرال و ایالتی برزیل در اعتصاب هستند. همچنین کارکنان دانشگاهها نیز اساتید را در این اعتصاب سراسری همراهی می‌کنند. البته این اعتصاب صرفا در بخش آموزش مقطع کارشناسی بوده و وضعیت آموزشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی عادی می‌باشد. بررسی دلایل اعتصاب ارتباط خاصی به نوشتار حاضر ندارد، ولی به طور خلاصه باید بگویم که اعتصاب به دلیل عدم توجه دولت برزیل به افزایش حقوق کارکنان و اساتید متناسب با نرخ تورم و همچنین افزایش پذیرش بی‌ملاحظه دانشجو در دانشگاههای فدرال و ایالتی می‌باشد. این اعتصاب از ماه پیش آغاز شده است و تاکنون غول‌های تلویزیونی برزیل از جمله “گلوبو” هیچ پوشش خبری خاصی از این اعتصاب سراسری نداشته‌اند (۳)! این مسئله باعث شده که جوکهای زیادی در برزیل راجع به این موضوع ساخته شود.

یکی از موارد دیگر در مورد گروه رسانه‌ای “گلوبو” تحلیلهای سیاسی این گروه خبری می‌باشد. چندی پیش میزگردی در این شبکه در مورد رابطه‌ی ایران و اسرائیل پخش شد و آقایان به اصطلاح کارشناس برنامه، بعد از ۴۵ دقیقه حرّافی و وراجی به این نتیجه رسیدند که کشتن دانشمندان ایرانی از سوی اسرائیل “ترور” نامیده نمی‌شود و صرفاً اقدامی پیش‌گیرانه در جلوگیری از ترور و کشتار احتمالی انسانهایی خواهد بود که با دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای ممکن است جانشان در خطر باشد (۴)! آیا واقعا ترور دردآور دانشمندان ایرانی از جمله دکتر مسعود علی‌محمدی جلوگیری از کشتار بود؟!

یکی از موارد دیگری که از قول این شبکه خبری در مورد سفر رئیس جمهور ایران ذکر شده بود تجمع و اعتراض مردم برزیل به حضور آقای احمدی نژاد در برزیل بود. تا جایی که بنده خبر دارم به غیر از عد‌ه‌ی محدودی یهودی و هم‌جنس‌گرا (در حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر) تجمع اعتراض آمیز دیگری در مورد ایران شکل نگرفت. اما نکته جالب توجه اینجاست که گروه “گلوبو” هیچ خبری از بقیه تجمعات اعتراضی که در حاشیه کنفرانس ریو+۲۰ شکل گرفت پخش نکرد! تجمعات اعتراضی گروههای حامی طبیعت و محیط زیست، جنبش‌های ضد سرمایه‌داری، جنبش زمین و غیره.

من واقعا نمی‌دانم که آیا رئیس‌جمهور برزیل درخواست ملاقات رئیس‌جمهور ایران را رد کرده است یا نه و آیا اینکه اصلا چنین درخواستی وجود داشته است یا نه. اما تا جایی که می‌دانم امکان انجام ملاقات بین رئسای کشورها در حاشیه اجلاس ریو+۲۰ با حضور مقامات ۱۸۸ کشور جهان کار ساده‌ای نبوده است. اساساً با توجه به اینکه کنفرانس ریو+۲۰، کنفرانسی جهانی مربوط به سازمان ملل بوده و دولت برزیل صرفا برگزار کننده آن بوده است آیا معقول به نظر می‌رسد که رئیس جمهور برزیل بخواهد با همه روسای جمهوری شرکت‌کننده در این کنفرانس دیداری داشته باشد؟ سفر رئیس‌جمهور ایران دیداری رسمی از کشور برزیل نبوده است که مستلزم استقبال رسمی از طرف دولت برزیل باشد. نکته دیگر مربوط به تشریفات هیات ایرانی شرکت‌کننده در کنفرانس می‌باشد. تشریفات مربوط به هیات‌های شرکت‌کننده از طرف سازمان ملل و دولت برزیل ترتیب داده شده بود و هتل‌ها و اقامتگاه‌های آن‌ها نیز توسط دولت برزیل رزرو شده بودند. اینکه گفته شده رئیس‌جمهور ایران پس از ورود به ریو دوژانیرو ساعاتی را در یک «مجموعه استراحتی ویژه» به‌سر برده و سپس «با اسکورت پنج خودرو، شش موتورسیکلت و یک هلی‌کوپتر، راهی هتل مجلل رویال تولیپ» این شهر شده کاملا طبق برنامه ریزی برگزارکنندگان کنفرانس بوده، نه حرکتی نمایشی و یا تجملاتی از سوی هیئت ایرانی. علاوه بر این ذکر این نکته هم لازم است که رئیس جمهور برزیل، خانم جیلما هوسف، اصولا علاقه‌ای به ورود به مسائل و اختلافات سیاسی در دیگر کشورها ندارند. به عنوان مثال چندی پیش هم خانم شیرین عبادی به دعوت فعالین حقوق بشر برای شرکت در کنفرانسی به برزیل سفر کرده بودند و درخواست دیدار با خانم جیلما را داشتند که ایشان با این دیدار موافقت نکردند (۵).

و اما مهمترین نکته اینکه مردم برزیل علاقه ای به سیاست ندارند، اما تصویر جالبی هم از ایران در ذهن ندارند. هرچند اینجا خبری از تبعیض نژادی و ملیتی نیست، اما وجود همین تصویر ذهنی هم برای بنده جالب نیست. در ذهن برزیلی‌ها ایران کشوری کاملا کویری است که مردم برای حمل و نقل روزانه از شتر استفاده می‌کنند و همچنین ایرانی‌ها آدمهای خشن و بدون عاطفه‌ای هستند که خنده بر لبانشان نمی‌آید و همیشه آماده دعوا هستند! حالا سوال اینجاست که این تصویر از کجا آمده است؟ همین گروه رسانه‌ای “گلوبو” یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده این تصویر هستند. من تا به حالا ندیده‌ام که “گلوبو” هیچ تصویر خوبی از مردم و یا کشور ایران به بیننده منتقل کند. اما با وجود همه اینها مردم برزیل با خونگرمی پذیرای ما ایرانیها هستند و به دور از مسائل سیاسی با نگاه انسانی به مسائل نگاه می‌کنند.

با احترام.


(۱) http://www.radiofarda.com/content/f12_president_rousseff_rejects_ahmadinejad/24620010.html

(۲) http://www.globo.com

(۳) http://www.revistaforum.com.br/conteudo/detalhe_noticia.php?codNoticia=9899/

(۴) http://www.brasil247.com/pt/247/midiatech/38275/Entidades-criticam-postura-de-jornalistas-da-Globo.htm

(۵) http://telacrente.org/2011/06/05/dilma-rejeita-receber-nobel-da-paz-iraniana/

نظرات 15 + ارسال نظر
نعمت سه‌شنبه 6 تیر 1391 ساعت 22:33 http://irbredu.com

آقای دکتر وحید نیکوفرد:
سلام
من با نظرات شما موافقم و حقیقیت همینی هست که فرمودید و از تحلیل درست شما خیلی خوشحالم.
با تشکر و آرزوی موفقیت برای جنابعالی

ظیاظبایی چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 04:29

جناب اقای دکتروحید نیکوفرد
مشگل بخش فرهنگی سفارت میباشد که یک ادم خود فروخته را
همراه همین شبکه ها به ایران میفرستد تا گزارش تهیه کند و چه
گزارشی تهیه میشود و چه تصویری از ایران نشان داده میشود و
هیچ کس اعتراض نمیکند شیکه هایی که با کشور ما مخالف هستند. امیدوارم با امدن سفیرمحترم جناب اقای دکتر قانع زاده
بخش فرهنگی فعال شود.من برای شما ارزوی موفقیت میکنم
کشورم ایران سر بلند باش

نن میفرستد تا راجع به
ایران کزارش

نوری چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 07:34

سلام بر شما ودیگر دانشجویان آزاداندیش و دلسوزان فرهنگ و اعتبار ایران
نقش شما بعنوان سفیران فرهنگ ومنش ایرانی در سرزمین بکر و ساده آنجا قابل توجه است.
آرزوی موفقیت در همه زمینه ها
در پناه حق همیشه استوار باشید
وتحلیل های جالب شما باز هم منتظریم

دوستدار چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 07:42

مطالب مفید و منصفانه ای بود
اگه ممکنه برای مطبوعات ایران هم ارسال شود
وگاهی اینگونه خبرها وتحلیل ها از آن کشور وراهنمایی برای ما
ایرانیان داخل داشته باشید
سلامتی وسربلندی شما را از خداوند بزرگ خواستارم

nikoo چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 07:45

از مقاله مفید آقای دکتر وحید نیکوفرد متشکرم

کاشانی چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 08:55

جناب اقای دکتر نیکوفرد دست مریزاد می بینم وارد سیاست شدی .مطلب بسیار نیکو وبجایی نوشتید .گل گفتی.ممنون

نرگس پنج‌شنبه 8 تیر 1391 ساعت 04:43

مطلب منطقی و جالبی بود. این‌گونه تحلیل‌ها از افراد منصفی که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های دولت بسیار موثر باشد.

فاطمه جمعه 9 تیر 1391 ساعت 17:07

جناب اقای دکتر وحید نیکوفرد تحلیل های بجا و هوشمندانه نخبه های ایرانی خارج از کشور بسیار مفید و ارزنده است باز هم مارا از خبرها اگاه سازید .
متشکریم

محمد شنبه 10 تیر 1391 ساعت 08:33

جناب اقای دکتر نیکوفرد مطلب درست و به جایی رو اشاره کردی که دیگران حواسشون کمتر هست.امیدوارم از نظرات ارزنده شما استفاده شود.

دکتر چیت سازیان دوشنبه 12 تیر 1391 ساعت 16:49

جناب اقای دکتر نیکوفرد با سلام ومطلب شما بسار جالب بود .خوب است برای رسانه های داخلی هم ارسال گردد
با ارزوی موفقیت شما

عباس سه‌شنبه 13 تیر 1391 ساعت 11:48

جناب آقای دکتر نیکو فرد بشما و به ایرانیانی همچون شما می اندیشند افتخار میکنم و شما را نماینده تفکر ایرانی واسلامی وفرهنگی میدانم و متاسفم از اینکه تعدادی جاهل وخود فروخته نیز در کشورمان می زیند خداوند یارتان باشد.

علی پنج‌شنبه 15 تیر 1391 ساعت 10:09

دستت دردنکنه همرزم با مرام
از نوشتت لذت بردم

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 15 تیر 1391 ساعت 11:24

البته از جریاناتی که شعارشان نه غزه و نه لبنان بود، توقعی بیشتر از این نیست که از تجمع تعدادی اندک و کمتر از صد نفر همجنس باز و صهیونیست نسبت به حضور رئیس جمهور ایران اسلامی در برزیل، ذوق زده نشوند !
از این افراد دروغگو و متوهم و دشمن، بارها خواسته شد که شماها که مدعی عدم رعایت پروتکلهای مربوط به سفرهای خارجی هستید و مثلا می گوئید که آبروی ملت را بردید، بگوئید ببینیم که در این نشست که متعلق به سازمان ملل بوده و چندین رئیس جمهور دیگر و نخست وزیر و وزیران کشورهای دیگر حضور داشته اند، چگونه استقبالی صورت گرفت و اصلا در همین اندازه هم، استقبالی بود؟! و این جماعت، هیچ جوابی نداشتند ...
https://plus.google.com/u/0/109834122879018859280/posts/RZxd4QPAenv

http://zalzalak88.persianblog.ir/post/58/




پاسخی نیامد، موج ساخته شده کار خود را کرده بود، کوتاهی در اطلاع رسانی!
از آنهایی که مخالف بودند و از روی مثلا غرور ملی و عزت ملی حرف می زدند و مرجع سخنانشان، اخبار صدای آمریکا بود، بارها سوال شد که اگر استقبالی از سایر روسای جمهور شرکت کننده و یا نخست وزیران و وزیران سایر کشورها که دراجلاس رهبران زمین شرکت کرده اند، صورت گرفته است، لطفا نشان دهید. اما هیچی نداشتند و مرعوب فریب رسانه ای صورت گرفته شده و بر باطل پذیری خود اصرار ورزیدند ...
البته دوستان خودمان نیز تمایلی به بازنشر نداشتند! چرایش را نمی دانم اما خوب می دانم که :*خداوندا عذر می خواهم درباره مظلومی که در حضور من مورد ستم واقع شده و من او را یاری نکرده باشم.*(صحیفه سجادیه دعای 38)
1- سایت بی بی سی به این موضوع به هیچ وجه نپرداخته و این وبسایت رادیو فردا و سایتهای جریان سازمان منافقین و فتنه سبز هستند که به این موضوع پرداخته اند.
2- دوستی آمد و گفت که استقبال نکردن از احمدی نژاد پیشکش و بعد گفت: حتی حاضر نشدند او را در عکس دسته جمعی شان راه دهند و عکس زیر را قرار داد (ادامه مطلب در آدرس زیر) :
http://zalzalak88.persianblog.ir/post/59/



*بالاخره فیلمهای استقبال از هیات های حاضر در برزیل رسید!*
http://zalzalak88.persianblog.ir/post/60/
چه شده که عده ای به همین راحتی سخنان صدای آمریکا و بی بی سی برایشان پذیرفته می شود و هر چه به آنها توضیح بدهی، کفایت نمی کند.
شاید این آیه از کلام الهی کمککان کند. این آیه ریشه باطل پذیری افراد را آشکار می کند ... آیه 146 سوره اعراف ...

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 15 تیر 1391 ساعت 20:05

برادر ماست مالی خدی دارد . خب یا می رفتی پروتکل را نگاه می کردی یا مجبور نبودی بنویسی . در کنفرانس هیچ رییس جمهوری جز احمدی نژاد نبود. در هر کنفرانس بین المللی روسای جمهور هر تعداد باشند باید توسط همعرض خود استقبال شوند و اگر قرار باشد یک رتبه کاسته شود یعنی معاون رییس جمهور بیاید باید قبلا اطلاع بدهند. چرا ماست مالی می کنی اگر جا داشت حتما سفارت و وزارت خارچه می کردند. تظاهرات ایرانی های معترض اصلا در خبرها مهم نبود شما در این جا اوردی که به مردم توهین کنی نکند مانند همکارات اهل تفاوت فرهنگی هستی چطور تشخیص دادی همه کسانی که تظاهرات کردی هموسکوشوبل بودند به جایی دست زدی . آخه ابتدال هم حدی دارد خریت هم حدی دارد . من چیزی که می دانم این است که فقط احمق ها فرض می کنند که دیگران احمق هستند. کار مملکت را با دروغ به جائی رسانده اید که به وزیر خارجه دستبند بزنند و رییس حمهور را این طوری بدبخت رها کنند در فروادگاه و شما می خواهید با این حرف ها سر خودتاان را شیره بمالید

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 تیر 1391 ساعت 05:28

من تازه با این وبلاگ اشنا شدم خوشم اومد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد