ایرانیان برزیل

◄◄ به تارنمای ایرانیان مقیم برزیل خوش آمدید

ایرانیان برزیل

◄◄ به تارنمای ایرانیان مقیم برزیل خوش آمدید

فولکلور یا فرهنگ عامه در برزیل

می‌توان فرهنگ عامه را به عنوان مجموعه ای از اسطوره ها و افسانه ها تعریف کرد که مردم هر سرزمینی آن را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند. بخش عمده‌ ی فولکلور در برزیل، زاده ی تخیل طیف خاصی از مردم و به طور عمده ساکنان نواحی داخلی برزیل می باشدبسیاری از این داستان ها برای انتقال پیام های مهمی و یا فقط برای ترساندن مردم ایجاد شده اند.

فولکلور را می توان به افسانه ها و اسطوره ها تقسیم نمود، اسطوره ها داستان‌هایی هستند که در آن‌ها آمیزه ای از رخدادهای واقعی و رویدادهای تاریخی به شکل فانتزی و همراه با اتفاقات مرموز و یا مافوق طبیعی به چشم می خورد. افسانه ها داستان های نمادین هستند که به عنوان راهی برای انتقال دانش و افزایش آگاهی از خطرات و یا نقوص و صفات انسانی بوده اند. در افسانه‌ها خدایان، قهرمانان و شخصیت های فوق العاده برای درک زندگی و جهان ساخته می‌شوند.


برخی از افسانه‌ها و اسطوره ها ی برزیل:

Boitatá








Boitatá یک مار آتشین است که وظیفه‌اش محافظت از جنگل ها و حیوانات است و توانایی آن را دارد که افرادی را که به طبیعت بی احترامی می‌کنند بکشداین افسانه  منشاء بومی داشته و جز اولین  فولکلورهای برزیل می‌باشد. در شمال شرق برزیل boitatá برای اجرای آتش بازی  شناخته شده است.


Boto

Boto  افسانه ی دلفینی در منطقه ی آمازون استاو به شکل یک مرد جوان، خوش تیپ و جذاب در مهمانی ها با  زنان می رقصد.  پس از خوش گذرانی آنان را آبستن می‌کند و قبل از طلوع خورشید به رودخانه باز می‌گردد و باز تبدیل به دلفین می‌شود.


Curupira

curupira مانند boitatá،  نیز یک محافظ جنگل و حیات وحش استبه شکل یک کوتوله با موهای بلند و پاهای کشیده شده به عقب استوظیفه دارد  تمام کسانی که به طبیعت بی احترامی می‌کنند را شکارکند و بکشد.  وقتی کسی جنگل را از بین می برد بسیاری از مردم بر این باورند که curupira در آنجا است.


Lobisomem

این افسانه در مناطق مختلف جهان وجود دارد.داستان مردی است که در یک شب که ماه کامل بوده است مورد حمله ی یک گرگ قرار می‌گیرد ولی نمی میرد و از آن پس توانایی آن را دارد که شب‌هایی که ماه کامل است به یک گرگ تبدیل شوددر این شب‌ها به هرکس که در راهش باشد حمله می‌کند.فقط اصابت یک گلوله  ی نقره ای در قلبش می‌تواند او را بکشد.


Mãe-D'água

حوری دریایی  یک شخصیت مسحور کننده ی جهانی است که نیمی از بدنش زن و نیمی از آن ماهی می‌باشد و با آواز خود مردانی را که برای پیدا کردن آب می‌آیند را جذب می‌کند.


Corpo-seco

 یک نوع افسانه ی فراموش نشدنی است که موجب ترس مردم در جاده ها می‌شود مردمی که در زندگی  فقط به فکر  انجام دادن اعمال بد هستند و با مادر خود هم بدرفتاری می کنند بعد از مرگ  توسط زمین پس زده می‌شود و برای همیشه مانند یک موجود وهمی به شکل روح زندگی خواهند کرد.


Pisadeira

برزیلیها اعتقاد دارند که وقتی کسی بر روی شکم می‌خوابد این پیرزن از راه می‌رسد و بر روی  او گام بر می دارد و باعث تنگی نفس او می شود.


Mula-sem-cabeça

 این داستان در منطقه ی مرکزی برزیل گفته شده است که اگر  یک زن با یک کشیش رابطه برقرار کند،  به عنوان مجازات هر شب پنجشنبه و جمعه به یک حیوان چهار پا تبدیل می‌شود و در حالی که سرش آتش است چهار نعل می‌رود


Mãe-de-ouro

 یک گلوله آتش است که مکان هایی که در آنها طلا وجود دارد را نشان می دهدهمچنین در بعضی از افسانه ها به عنوان یک زن درخشان است که پرواز می کند.در برخی از نقاط برزیل  به شکل یک زن زیبا در غار هاست که  پس از جذب مردان متاهل، باعث می‌شود آن‌ها  خانواده های خود را رها کنند.


Saci-Pererê

یک پسر سیاه پوست است که فقط یک پا دارداو همیشه یک پیپ  و یک کلاه قرمز دارد که به او قدرت جادویی می‌دهداو همیشه در حال شوخی و تفریح استاسب ها را می‌ترساند و آدم‌ها را با شوخی و خنده از خواب بیدار می کند.


ترجمه و گرد آوریمریم بان

نظرات 4 + ارسال نظر
حسن یکشنبه 13 شهریور 1390 ساعت 00:09

چه با مزه . . .

عباس سه‌شنبه 15 شهریور 1390 ساعت 12:18 http://sinoos.mihanblog.com

سلام
من خیلی از مطالب خوبتون استفاده می کنم ازتون سپاسگذارم .
من قصد دارم در آینده به برزیل مسافرت کنم اکنون ساکن ایرانم .
و شاید هم در همانجا ساکن بشم دوست دارم بیشتر درباره اونجا بدونم اگه قبول کنید با هم در ارتباط باشیم خیلی ممنون میشوم .
این آیدی من هست : p30abbas@yahoo.com

facebooke man : abbas sayahi

لطفا حتما من رو در جریان نظرتون بزارید

حامد چهارشنبه 16 شهریور 1390 ساعت 14:15

بسیار جالب بود..ادامه بدید..موفق باشید

Irani سه‌شنبه 5 مهر 1390 ساعت 17:51

سرکار خانم بان، جالب بود... فقط یه کمی‌ در ترجمه لغات بیشتر وسواس بخرج دهید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد